Released: 1973
Label: RCA Victor (APL1-0207)
Producer: Bob Ezrin
Tracklist
A1 – Berlin
A2 – Lady Day
A3 – Men Of Good Fortune
A4 – Caroline Says #1
A5 – How Do You Think It Feels
A6 – Oh Jim
B1 – Caroline Says #2
B2 – The Kids
B3 – The Bed
B4 – Sad Song
Όταν το 1971 κυκλοφορούσε το πρώτο ομώνυμο solo album του, πιστεύω πως ούτε ο ίδιος
ο Lou
Reed
είχε
κατά νου ότι ένα από τα κομμάτια του δίσκου θα δουλευόταν αργότερα και θα
παρουσιαζόταν ως κεντρική ιδέα σε μετέπειτα κυκλοφορία του. Δύο χρόνια
αργότερα, ο Reed θα έβγαζε στην αγορά ένα από τα
αριστουργήματά του. Το «Berlin» LP
θεωρείται –και είναι πράγματι- η πιο φιλόδοξη
δουλειά του. Πρόκειται για ένα concept
album με κεντρικό θέμα την ερωτική
σχέση του Jim (ενός νεαρού ερωτευμένου
σφόδρα) και της Caroline (μιας γερμανίδας πόρνης που κάνει
εμφανίσεις σε βερολινέζικα καμπαρέ). Ανέκαθεν ο Reed
ασχολείτο με θέματα της νύχτας και με τους χαρακτήρες της. Θεωρώ όμως ότι εδώ
έχει φθάσει στην κορύφωσή του (μουσικοσυνθετική και στιχουργική).
Η ιστορία λαμβάνει χώρα στο Δυτικό Βερολίνο. Ο δίσκος ξεκινά
αναφέροντας αυτή τη λεπτομέρεια για να δώσει το πλαίσιο: «In Berlin, by the
Wall». Είναι μία εκτέλεση πολύ διαφορετική
από κείνη του 1971, επιμένοντας περισσότερο στο πιάνο και με μία ατμόσφαιρα
μπαρουτοκαπνισμένου καμπαρέ. Ήδη βεβαίως, σαν ανάμνηση, περνάει από τα ηχεία η
γιορταστική ατμόσφαιρα μιας άλλης εποχής και μιας γιορτής για την Caroline: «Happy Birthday dear Caroline, happy birthday
to
you…». Και ο Lou ψελίζει:
«It was very nice, it was Paradise». Ο παρελθόντας
χρόνος (“was”) αποκαλύπτει ότι θα μας διηγηθεί
μια όμορφη ιστορία του παρελθόντος. Πολύ δυναμικά όμως εισέρχεται το «Lady Day», ένα rock cabaret κομμάτι από κείνα που μόνο ο Lou Reed
μπορούσε να σκαρώσει, μία μουσική σύνθεση υπέροχη, στίχοι που τονίζουν τις αντιθέσεις
στην ψυχολογία της ίδιας της Caroline και τη διαφωνία του Jim αναφορικά με το επάγγελμά της και τις άθλιες
συνθήκες υπό τις οποίες το ασκεί.
Το «Men
of
Good
Fortune» είναι ένα ωμό κοινωνικό σχόλιο
όπου ο πρωταγωνιστής διαχωρίζει τη θέση του (περιττό να μιλήσει κανείς για τη μουσική
σύνθεση, αφού όλος ο δίσκος αποτελεί κορυφαία στιγμή των ‘70s). Το album περιέχει επίσης δύο
κομμάτια που φέρουν τον ίδιο τίτλο («Caroline
Says») και είναι εντελώς
διαφορετικά στο ύφος και στους στίχους τους.
Το «Caroline
Says
#1» είναι
μία προσπάθεια του Jim να προσεγγίσει την Caroline, η οποία είναι αρκετά απορριπτική
και snob: «Caroline says that I’m just
a
toy/ she wants a man, not just
a
boy»… Όμως ο νεαρός είναι ερωτευμένος σφόδρα: «She treats me
like I am a fool/ but to me she’s still a German Queen». Πριν το
«Caroline
Says
#2»
μεσολαβούν δύο κομμάτια συγγενή ηχητικά (προφανώς τα καλύτερα δείγματα rock cabaret). Πρόκειται για τα «How
Do You Think It Feels» και «Oh
Jim». Το πρώτο καταγγέλλει την εξάρτηση της Caroline
στην
ηρωίνη, γεγονός που την φέρνει στο σημείο να εκδίδεται για τη δόση της. Το
δεύτερο προαναγγέλλει το «Caroline
Says #2». Η φίλοι
τής Caroline γελούν
μαζί της, ο Jim θα φτάσει σε σημείο να
την κακοποιήσει. Όλα βρίσκονται στην τέλεια παρακμή τους… Διερωτάται ο ακροατής
τι θα συμβεί στη συνέχεια…. Τότε έρχεται ένα από τα καλύτερα κομμάτια που
έγραψε ποτέ ο Lou
Reed: το «Caroline Says #2».
Είναι ένα έργο τέχνης από μόνο του. Το «Caroline
Says #2» περιγράφει μια Caroline κακοποιημένη να ρωτά τον Jim: «Why is it that you beat
me? It isn’t any fun», ή
ακόμη: «You can hit
me all you want to/ but I don’ t love you anymore». Ο Lou Reed
συνήθιζε
να τιτλοφορεί κομμάτια με το ρήμα “Says” και ένα γυναικείο όνομα
μπροστά. Για παράδειγμα: «Stephanie Says» (έδω έχουμε την αρχική
μελωδία του “Caroline
Says”), «Candy Says», «Lisa Says», όλα
υπέροχα… αλλά σαν αυτό κανένα!
Οι ρυθμοί έχουν πέσει. Η παρακμή έφτασε στο απροχώρητο και η
Caroline δέχεται
το ένα χτύπημα μετά το άλλο. Στο «The
Kids» η Πρόνοια της αφαιρεί τα
παιδιά της και τα παιδικά κλάματα ακούγονται έτσι ώστε να κάνουν τον ακροατή να
λάβει θέση για το γεγονός. Η ακρόαση τέτοιων δίσκων δεν είναι ποτέ παθητική. Ο Jim μας δίνει μια χρήσιμη πληροφορία: «But since she’s
lost her daughter/ It’s her eyes that fill with water»… Είναι ένα
οκτάλεπτο ακουστικό κομμάτι που μας εισάγει στην τελευταία πράξη του δράματος, στο
«The
Bed». Μπορεί κανείς να υποψιαστεί
πολλά καθώς ο Jim
διηγείται,
όμως στο «The
Bed» όλα ανατρέπονται! Μας περιγράφεται
το κρεβάτι του ζευγαριού, το δωμάτιο του έρωτά τους, αλλά και το μέρος όπου η Caroline
εν
τέλει αυτοκτόνησε… «And this is the place where she cut her wrists that odd and fateful night/ And I said, oh, oh, oh, oh, oh, oh, what a feeling»…
Ήδη συμφωνικές φωνές με echo έρχονται ως αναμνήσεις
και στοιχειώνουν τον δίσκο… Το «Sad
Song» είναι το κομμάτι των ουρανών…
Όλα ήταν μια ανάμνηση του Jim που κοιτούσε το άλμπουμ με τις
φωτογραφίες και θέλει να πείσει τον εαυτό του ότι είναι χάσιμο χρόνου αυτό που
κάνει. Κάποιος άλλος ίσως φερόταν στην Caroline χειρότερα…
Ένας από τους μεγαλύτερους δίσκους στην ιστορία της pop μουσικής, ένα επίτευγμα και για τον ίδιο τον
Lou
Reed… Δεν θα μπορούσε ποτέ να
επαναληφθεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου